Ontstaan Sjpiekgroep.

De Sjpiekgroep is ontstaan uit een opsplitsing van de toch wel inmiddels legendarische “Klinkergroep”.

1977 - Pierre Klinkers en de gebr. StroukenDeze Klinkergroep is vernoemd maar de grondlegger Pierre Klinkers.

“De Klinker” begon samen met Tonny Strouken en zijn zoontjes Patrick en Alain al in 1976 met iets wat we heden ten dage een vorm van wielertraining zouden noemen.

Startplaats werd Susteren. Op een vast parcours kon iedereen, zonder af of aanmelding, aansluiten. Van meet af aan werd het groepje op meerdere plaatsen in Limburg gesignaleerd en gaandeweg de jaren sloten er steeds meer fietsfanaten aan en zo ontstond er een dagelijkse grote groep wielrenners die verschillende trainingsrondjes in het zuiden en midden van Limburg afraffelden. In de loop der jaren hebben allerlei amateurs en ook profs van naam bij de Klinkergroep acte de presence gegeven en meegereden.

De kreet ”wie is er niet groot geworden met de klinkergroep?” heeft niet voor niets jarenlang opgeld gemaakt.

Een kleine bloemlezing: Pierre zelf, Sjra Vergoossen, Jac Gelissen, Tonny Strouken, Frans en Jos Alberts, Harry Steevens, Wim Wanders, Neil Stephens, Mathieu Dohmen, gebroeders Strouken, Danny en Ger Nelissen, Raymond Meys, Frans Maassen, gebroedersde Hey, Leon Boelhouwers, Bart Brentjens, Berry Thoolen, Robbie Ruygh e.v.a.

Met het verstrijken der jaren werd de gemiddelde leeftijd van de groep steeds hoger.

In het nieuwe millennium werden de verschillen zo groot dat er een natuurlijk scheiding ontstond: een a- en een b-groep.De b-groep voor de wat oudere coureurs en minder hoge snelheden en voor de snellere trimmers en de wedstrijdrijders de zogenaamde a-groep.

In 2006 gingen er voor het eerst stemmen op om de a-groep een nieuwe naam te geven en een andere startplaats te kiezen, eea om te voorkomen dat de groepen elkaar niet in de wielen zouden rijden. Met dat systeem werd ook het inhalen van de b-groep door de a-groep en het aanpikken van b-rijders bij de a-groep, met alle mogelijke onveilige situaties vandien, onmogelijk gemaakt. Axel Urlings stelde indertijd voor om deze groep de “sjpiekgroep”te noemen. Dit omdat de “sjpiek” vrijwel dagelijks meefietste, al het meeste aantal jaren deel uitmaakte van de a-groep en algemeen geaccepteerd werd als spreekbuis en contactpersoon van de snellere rijders. De groep was het ermee eens. Er werd zelfs twee keer per week een “Sjpiek info bulletin” uitgegeven door Fred Cremers. Dat infobulletin was de voorloper van de huidige website. Echter na een schuchtere poging is het toen bij een voorstel en probeersel gebleven. De oorzaak lag in het feit dat het wedstrijdelement in de groep te groot was, waardoor er uiteindelijk slechts enkele fanaten overbleven.

Mede door een aantal ongevallen ten gevolge van de grote verschillen in niveau en het ingeslopen wedstrijdelement, is in december 2013 het idee weer komen boven borrelen en actueel geworden.

De “sjpiek” heeft opnieuw het initiatief genomen voor de oprichting van een nieuwe groep, waarbij ondanks de hogere snelheden, de nadruk vooral ligt op samen veilig en sociaal fietsen, niet alleen oog voor elkaar maar, ook voor het overige verkeer. Bovendien zal de groep zo veel mogelijk als een gesloten formatie op de weg te zien zijn. Daarbij behoort een nieuwe startplaats en een nieuwe naam. De startplaats is “de dikke Stein”in Elsloo en de naam is “de Sjpiekgroep”. Nieuw is ook dat er elke dag een andere route wordt gefietst, ook met “bergetappes”, nu echter zonder eindstreep.

Een van de deelnemers meldde recentelijk al op Facebook:

gisteren voor het eerst meegefietst met de onlangs opgerichte sjpiekgroep. het betreft een

nieuw concept van samen fietsen met hogere snelheden, waarbij het accent op veiligheid ligt.

voorlopig een succes! nu zien dat het idee niet ontspoort.

De afgelopen twee weken is er volgens de nieuwe formule gefietst. Alles loopt nog niet geheel naar wens, maar het begin is er, en de groep is van plan er samen iets van te maken. Passen en meten, en schaven, totdat er iets staat waar de deelnemers zich allemaal in kunnen vinden. Samen, vrijblijvend zonder het keurslijf van een vereniging, de prachtige wielersport beoefenen, met wat hogere snelheid en maximale veiligheid over afwisselende parcoursen.

En dat er belangstelling is voor deze vorm van fietsen, dat blijkt. Van heinde en ver melden zich nieuwe geinteresseerden om mee te doen.

Het is uiteraard te vroeg om conclusies te trekken maar het begin is gemaakt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.